Processbaserad informationsredovisning

Förvånansvärt få företag/myndigheter har för närvarande en klar och översiktlig bild av sin information och sin informationsbehandling.

Hur processerna samverkar, hur dokumenten hanteras i processerna, vilka regler som gäller beträffande gallring, fysisk placering, ansvar mm., och slutligen hur de olika informationssystemen bidrar till denna samverkan.

VisAlfa gör det möjligt att på kort tid ta fram en sådan översiktlig bild, till nytta för både medarbetarna och de utomstående intressenter som har behov av informationen.

Ett av slutresultaten som VisAlfa tillhandahåller är en klassifceringsstruktur för verksamheten. En struktur som kan användas både för diarieplanen och för dokumenthanteringsplanen. Och så förstås som grund för det arkivschema som används vid förteckningen av det arkiverade materialet.

Även den kompletta dokumenthanteringsplanen exporteras till arkivförteckningsprogrammet Visual Arkiv. Där kommer alla gamla dokumenthanterings-planer att sparas för eftervärlden.

Her det går till? Se våra filmer




VisAlfa-konceptet - utarbetat i samarbete med Regionarkivet.

- (Klicka på bilden för att förstora den) -

Den övergripande dokumentplaneringen hos arkivbildaren görs processbaserat med hjälp av
VisAlfa.

På sikt ska gallringsdata även kunna hämtas från arkivbildarens egna system enligt ett gemensamt gränssnitt. Detta kräver en del förarbete, bland annat med standardisering, för att kunna förverkligas.

Klicka här för att komma till en referensmodell , som ytterligare belyser arbetet med processbaserad dokumentplanering.

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024