Verksamhetsutveckling – Kvalitetsutveckling

Det övergripande syftet med VisAlfa är att göra det möjligt att förbättra kvalitet och öppenhet i den offentliga verksamheten.

Sättet att göra det är att arbeta med verksamhetens processer. Vi behöver beskriva hur de ser ut och vilken information som behandlas i dem.

Vi behöver göra noggranna beskrivningar. Vem är processens kund? Vad är kundens behov? Vilka mål har processen - processmål och verksamhetsmål? Vad är det som initierar processen? Hur ska vi utvärdera och följa upp den?

Processkartan i centrum
Navet i det hela är den grafiska beskrivningen, processkartan. Arbetar man i VisAlfa så kan man enkelt göra den tillgänglig för alla medarbetare genom att lägga ut den på intanätet.

Och all viktig information kring processen kan göras tillgänglig från processkartan med ett enkelt musklick.

Har du en elektronisk verksamhetshandbok till exempel så kan du göra den tillgänglig sida för sida från processkartan. Så att du varhelst du befinner dig på kartan kan klicka dig fram till den relevanta sidan i handboken eller till stödsystem som är användbara i sammanhanget.

Även handlingstyperna och deras hanteringsanvisningar beskrivs i VisAlfa. Process för process. För visst är det så att redovisningen av verksamhetsinformation är en viktig förutsättning för kvalitetsarbetet?

Vad du kan åstadkomma med VisAlfa

Processledning
VisAlfa är lätt att arbeta med och det är enkelt att anknyta systemet både till verksamhetssystem och information via klickbara länkar.

På så vis blir det enkelt att administrera exempelvis processledning med ständig förbättring. Lägg ut VisAlfa-kartan på intranätet och skicka mail till medarbetarna med länkar till intressanta, nyutvecklade delar av processkartan.

Och har ni ett system för beskrivningar av mål och måluppfyllelse så kan ni länka även till det.

Från VisAlfa-kartan på intranätet blir all verksamhetens information lätt tillgänglig för alla medarbetare.

Kvalitet och öppenhet
En väl genomarbetad beskrivning av verksamheten, dess processer och dess information gör det lättare för medarbetarna att sköta sina jobb på ett korrekt sätt.

Det ger även möjlighet att öka verksamhetens öppenhet. Genom att exempelvis tillhandahålla processkartan även på Internet ger man allmänheten möjlighet att följa och förstå verksamheten på ett nytt och positivt sätt.

Många kan delta, och än fler ha nytta av resultatet
Se vår film

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024