En av hörnpelarna i Kunskapsbanken - Den gemensamma klassificeringsstrukturen
Nu är vi framme vid vår första gemensamma klassificeringsstruktur. Den struktur som är tänkt att användas för dokumenthanteringsplaner publicerade på Kunskapsbanken.
Nu startar det verkliga arbetet med Kunskapsbanken
Under september kommer vi att börja bygga upp Kunskapsbanken med de första dokumenthanterings-planerna, klassificerade enligt vår gemensamma struktur.
Den gemensamma strukturen gäller än så länge bara de styrande och stödjande verksamheterna, men vi vet att arbete pågår på den kommunala sidan även med kärnprocesserna exempelvis i Sambruk och i en arbetsgrupp inom SKL.
Vi kommer att utöka den gemensamma strukturen allt eftersom standards växer fram...
Den gemensamma klassificeringsstrukturen - Passar den alla?
Vi som har jobbat fram den gemensamma strukturen representerar i huvudsak kommuner och landsting. Vi tror dock att de styrande och stödjande verksamhets- områdena kan beskrivas på ungefär samma sätt på den statliga sidan.
Det är viktigt att påpeka att det handlar om ett förslag - strukturen blir aldrig obligatorisk.
Vår gemensamma klassificeringsstruktur version 1.0
1 Styrande verksamheter
1.1 Fatta politiska beslut
1.2 Planera, följa upp och styra
(Även styrdokument)
1.3 Samverka
1.4 Informera och kommunicera
1.5 Hantera säkerhetsfrågor
2 Stödjande verksamheter
2.1 Hantera information/handlingar
Registrera, diarieföra, upprätta dokumenthanteringsplan, gallra, leverera arkiv, "hantera ärenden som inte hör hemma ute i någon verksamhetsprocess"
2.2 Administrera ekonomi
Ekonomisk redovisning, kund- och leverantörsfakturor. redovisning av fasta tillgångar
2.3 Administrera personal
Även arbetsmiljöarbete
2.4 Hantera inköpsfrågor
Upphandling, avrop mm.
2.5 Hantera IT och kommunikation
Förutom all IT även telefoni