Klassificeringsstrukturen

Månadens fokus: Klassificeringsstrukturen - Hur mycket kan vara gemensamt?

Tanken är att klassificeringsstrukturen ska baseras på verksamhetens processer. All informationsredovisning
skall bygga på denna struktur. Dokumenthanteringsplan som arkivredovisning, och även andra strukturer i verksamheten såsom exempelvis diarieplanen. Kan man tänka sig en gemensam sådan struktur för alla Visual Arkiv-användare?

För och emot

Tanken fick förnyad kraft när vi skulle börja publicera dokumenthanteringsplaner på Kunskapsbanken. Kan det verkligen vara rimligt att exempelvis verksamhets- området Ekonomi heter 2.1 i en kommun och 2.3 i en annan?

För att undvika missförstånd: Det är självklart att processkartläggningarna ska göras ute i respektive verksamhet. Klassificeringsstrukturen bör inte styra det arbetet.

Men vi tror inte att en gemensam överenskommelse om några beteckningar inom styrande och stödjande verksamheter ska behöva göra det.

Däremot skulle mycket vara vunnet med en sådan överenskommelse. Man slipper ta upp numrerings- diskussionen på varenda kommun/landsting eller statligt verk. Och arkivarier som byter arbetsplats skulle bättre känna igen sig i det nya arkivschemat.

Kunskapsbanken skulle dessutom bli enklare att använda.

Därför gör vi ett blygsamt försök, baserat på de erfarenheter vi hittills har gjort.

Ett förslag att starta med

Man kan säkert räkna med att många ansatser kommer att göras för att åstadkomma en för riket gemensam klassificeringsstruktur.

I väntan på det prövar vi en första ansats. Med utgångspunkt från det som är gjort i Göteborg, Vimmerby, Nässjö, Karlskrona och landstinget i Uppsala har vi här ett första förslag. Vi har även sneglat på det som är gjort i Stockholm.

Här kan du ladda ner förslaget, och även underlaget till det.

Har du synpunkter på förslaget kan du lämna dem på Facebook eller via epost till info@visalfa.se

Vi räknar med att kunna anpassa de flesta av de redan gjorda dokumenthanteringsplanerna efter vår gemensamma struktur. Så länge de inte är beslutade i respektive nämnd så är det relativt enkelt att göra det. I VisAlfa finns utmärkta funktioner för att underlätta det arbetet.

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024