Överblicken får vi i huvudprojektet - Detaljerna lägger vi i sidoprojekt

Hur detaljerad ska en dokumenthanteringsplan vara?

Här visar vi hur man i informationsredovisningen kan kombinera den översiktliga beskrivningen med detaljbeskrivningar och djupanalyser.

Huvudprojektet använder vi för att beskriva den verksamhetsbaserade klassificeringsstrukturen.

Här ligger alltså processkartor på en relativt hög nivå med liten detaljering. Men här finns också samtliga verksamhetens handlingstyper och de hanterings-
anvisningar som gäller för dem.

Det är på detta sätt vi åstadkommer en process-
baserad informationsredovisning som är instruktiv och överblickbar. En redovisning som kan göra verklig nytta i verksamheten.

Detaljerade beskrivningar behövs naturligtvis också, exempelvis analyser för att definiera handlingstyper i IT-systemen. Men dem lägger vi i separata delprojekt, och i webbredovisningen öppnar vi dem i egna fönster.

Den här uppdelningen är alldeles nödvändig, även för ganska små verksamheter, för att vi ska undvika att få en informationsredovisning där man går bort sig i detaljerna.

Klicka på bilden för att förstora den

Bilden är en principskiss med tre exempel på detaljerade sidoprojekt.

Genom att vi har med samtliga handlingstyper i huvudprojektet så gör vi det instruktivt och användbart utan att förlora oss i detaljer.

Och handlingstyperna kan vi göra klickbara så att vi integrerar andra webb-baserade system i redovisningen, exempelvis arkivredovisningen eller e-arkivet.

Bland Kunskapsbankens demoexempel finns exempel på hur man klarar både översikten och detaljeringen.

Skriv ut denna sida
©VisAlfa AB 2024