Processbeskrivning: Fakturaunderlag inkommer till ekonomikontoret, det kan komma in på tre olika sätt, den kan komma in som en fakturafil, ett pappersunderlag eller via fakturainfarten.
När den kommer in via fakturainfarten sparas inget underlag hos ekonomikontoret utan en faktura skapas. Fakturorna skapas i Future, därifrån skickas de ut till kund via papper eller digitalt. Varje dag skapas en bokföringsfil med tillhörande bokföringslista, som överförs in i RoR. Fakturor som är felaktiga avskrivs eller annuleras. Betalfil hämtas via Nordea dagligen och körs in i Future. Vid utebliven betalning skickas en påminnelse/inkassokrav ut till kund detta genererar ingen ny handling hos ekonomikontoret. Om ingen betalning sker trots krav skickas en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden. Om ingen betalning kommer in via kronofogden avskrivs fodran hos oss och skickas till Svea inkasso för långtidsbevakning.